emmaengstrom

Kategori: Träning

Kul med träning


Oj vilken lång måndag det har varit, haha. Hade en gästföreläsare hela dagen och han var himla söt (alltså gubbe) men oooooj vad han var ineffektiv med den disponerade föreläsningstiden. Satt kvar någon timme efter innan jag drog iväg till gymmet. Alltså, är så himla glad för att jag för en gångs skull tycker det är kul både inför och under träningspasset. När hände det senast? Var nog på stenåldern. Så kul att få göra något annat än att helt apatiskt och planlöst vara ute och springa omkring. Älskar att väcka de döda till liv. Mina muskler alltså.

Kom igång med löpningen

För alla er som har målet att komma igång med träningen i år kan jag varmt rekommendera löpning. Inte för att det är sådär fasligt roligt, men för att det är tillgängligt och för alla. Delar med mig av mina bäst kom-igång-tips för dig som inte är så van löpare.

1. Skaffa rätt utrustning
Tadaaa, simple as that. Ett par sköna skor som du kan springa i är i princip allt du behöver. Börja försiktigt om du inte brukar springa. Ett tips kan vara att varva PW med lite lugn löpning för att låta senor och ligament vänja sig vid den högre påfrestningen. Heja heja!

2. Spring till musik


Löpning blir så mycket roligare (tro mig) med bra musik i öronen. Du koncentrerar dig på annat, blir peppad och slipper höra en flåsande hund (du själv).

3. Pimpa upp garderoben


Färgglada springkläder får väl vem som helst på bra humör?  Jag tycker åtminstone det är roligare att springa i snygga kläder än gamla urtvättade trasor. Då känner jag mig också som en sådan.

4. Följ din utveckling

Kan tipsa om appen Runkeeper om du inte har någon GPS-klocka. Där kan du logga dina rundor, se genomsnittlig kilometertid, sträcka och brända kalorier. Tro mig, är du hängiven och tränar löpning regelbundet kommer det också synas på resultaten. Som en bonus utöver alla andra fördelar löpning innebär.

5. Ladda rätt


Ju mer du springer, ju bättre blir du. Men du kan hjälpa dig själv på traven genom att ladda med bra energi innan en löptur. Jag märker stor skillnad de gånger jag springer på tom mage alternativt om jag ätit typ yoghurt, müsli och smörgås. Men spring inte alltför nära inpå en måltid, då riskerar du håll.

6. Öka proteinintaget
Ja, löpning bygger också muskler men framför allt på ben och rumpa. Och det förbränner rikligt med energi, så för att vidmakthålla energibalans, se till att fylla på med energi. Företrädesvis från proteinkällor så som kvarg, keso, ägg, yoghurt, chiafrön etc. Dock tenderar vissa att överskatta hur mycket en löptur faktiskt förbränner och riskerar då att överkompensera med energi, vilket kanske inte var själva poängen. Genom att fylla på med mycket protein snarare än snabba kolhydrater minskar du chansen att konsumera mer än tänkt, eftersom protein mättar bra!

Hoppas mina tips var till någon hjälp! :-)

Billiga Questbars

Här kommer världens bästa tips för alla Questbars-diggare. En låda med 12 bars för 215 kronor, sinnes eller vad? Erbjudandet gäller smakerna kanelbulle och double chocolate chunk (217 kronor). Så skynda fynda, finns att beställa hem från Nu3, klicka HÄR och lägg din beställning NU.

Nio anledningar till löpning

Att vara ute och springa är i princip den enda träning utöver vardagsmotion som jag ägnar mig åt. Det är inte direkt något jag älskar eller tycker är särskilt kul, men har ändå lyckats knåpa fram nio anledningar till varför löpning är grymt.

1. Det är så himla tillgängligt. Ett par skor och du har din träningsarena utanför dörren.
2. Man får frisk luft året om och ser hur omgivningarna förändras med årstiderna.
3. Så tillvida att du inte ägnar dig åt ultramarathon får man rätt snygga löparben, smala och tonade.
4. Det går snabbt. På ynka halvtimmen har du hunnit ganska många kilometer.
5. Att ha en riktigt bra springdag där man bokstavligt flyger fram är fan oslagbart.
6. Du hinner tänka på tio olika problem och bekymmer och komma på minst tjugo lösningar.
7. Oerhört energikrävande och du får höjd energiförbrukning även timmarna efteråt.
8. Det är lätt att se framsteg, hur sträckan går snabbare och backen känns lättare.
9. Du blir pigg, glad, snabb, stark, slank och får ett immunförsvar som heter duga.

Så vad väntar ni på? Ut och löp.

Underbara bars


Ovan ser ni mina senast tillskott vad gäller bars. Questbars av smaken cookies & cream och double chocolate chunk, tolv vardera. I London köpte jag med mig två Trek Cocoa Chaos och från Tina har jag fått två Bounce spirulina & ginseng. Alla bars är verkligen sjukt goda med favoriten är nog Bounce och Trek faktiskt. Himla smidigt att ha med i väskan och äta som mellis eller när det krisar på hungerfronten i övrigt.

Beställ dina bars från Nu3, Gymgrossisten, MMsports eller Bodystore.

Kära cykel

flowers, bike, and bicycle-bildflowers, bike, and bicycle-bild
Det här med cykel alltså. Min allra käraste ägodel - typ. Jag hade som tidigare nämnt planer på att skaffa busskort under den period jag haft praktik, men eftersom vädret verkligen varit på vår sida så struntade jag i det. För skojs skull gjorde jag lite beräkningar kring alla fördelar som finns med att välja cykeln före buss.

  • Har fått över 240 kilometer cykling som gratis vardagsmotion.
  • Har sparat in över 600 kronor på bussbiljetter.
  • Har sparat 20 minuter dagligen genom att välja cykeln framför buss.
  • Har fått frisk luft och varit snäll mot miljön.
  • Har bränt tusentals kalorier mer än om jag valt buss.

Kära cykel, finns väl få saker som är så snällt mot plånboken, hälsan, miljön och sinnet som du.

Kosttillskott

Jag tänkte att jag var någon som aldrig knaprade kosttillskott i överhuvudtaget, men tji fick jag när jag rensade igenom mitt förråd häromdagen. Hittade ju hur mycket som helst!! Det mesta sådant som jag fått gratis, men järntillskottet har jag faktiskt köpt med anledning av lite för många gäspningar under lite för kort period. Hehe, that's me. Överdriver det mesta.

Järn: främjar blodets kvalitet, förbättrar absorption av oika B-vitaminer, viktigt för ett väl fungerande immunförsvar, används vid kollagenbildning, förbättrar prestations- och inlärningsförmåga och mycket mer.

Omega 3: inflammationshämmande, skyddar mot solens UV-strålar, mot hjärt- och kärlsjukdom, minskar risken för blodproppar, kan öka fettförbränningen, förbättrar insulinkänsligheten och blodfetter.

Recension av Lindahls kvarg


Årets fluga måste väl ändå vara dessa hypade kvargburkar som synts likom överallt och ingenstans. Det tog ett bra tag innan jag smakade någon och i efterhand ångrar jag det, de är ju så goda!! Favoriten är nog passionsfrukt, kokos och hallon. Vaniljen går ju inte heller av för hackor. Nötchokladen däremot hugger jag inte gärna i första taget, men nog duger den i krig.

Fördelarna med påhittet ovan är ju onekligen att de är goda, har ett högt proteininnehåll (16 g/bägare) och inte heller innehåller tillsatt socker. Nackdelarna är väl att de innehåller sötningsmedel vilket ändå kan trigga igång ett sötsug och de kan upplevas lite konstgjorda i smaken. Dessutom kostar 150 gram omkring tiokronan. För fem spänn mer får man liksom en liter naturell yoghurt. Icke-prisvärt alltså!!

Proteinpudding

Ok, alltså, vad ska man säga. Smakar precis som chokladpuding i lite lösare konsistens. Så om du är såld på chokladpudding, löp och köp! Testade för första gången igår med kokosflingor som topping och det var väldigt gott. Står att chokladvarianten är utan tillsatt socker, dock finns både sötningsmedel och dextros (vilket om jag inte missminner mig är en form av druvsocker som ger snabb energi) med på innehållsförteckningen, så att kalla puddingen för någon fullträff i näringsinnehåll vore att försköna verkligheten.

Midnattsloppet 2015

Igår vid 21.35 gick starten för min startgrupp i Midnattsloppet. Var lite oroligt att mitt mörkerseende som är under all kritik skulle orsaka en olycka där jag endera springer ner i någon brunn eller råkar avvika från folkmassan och springer fel. Men! Det gick bra. Finfint. Kroppen ställde upp på att samarbeta och även den brantaste backen kändes ok. Kom i mål under 50 vilket var det jag siktade på, men framför allt var det en himla upplevelse att springa längs Stockholms gator sent på kvällen med en sjukt peppande publik längs alla 10 kilometer.

Försmak på sommaren


Vilken besvikelse!! Jag och Axel satt bänkade och inväntade ESC och så börjar det inte förrän 21.00. Suck alltså, en timme att slå ihjäl.

God kväll! Idag har det verkligen varit sommar i luften. Efter städningen har jag suttit ute på altanen i shorts och t-shirt och läst tidningar. Invigde även första löprundan i shorts för i år, så skönt att slippa ränna runt i termobrallor!! Dock mindre skönt att jag hade jätteont i magen hela rundan , himla otur. Men det fina vädret gav ändå energi till 10 km. Efter middagen cyklade jag och Axel snabbt till Ica för att fylla på inför ESC och nu så inser jag att vi verkligen inte hade behövt stressa.

Vårruset 2015


Några snaps från gårdagens spektakel. Jäklar så kul det var!! Hade ont i magen innan och var mentalt inställd på att krypa fram, men fick världens adrenalinkick när startskottet gick. Är supernöjd över min tid och har siktet inställt på prispall nästa år. Måste bara pressa ner tiden till 18 minuter = hahahaha. Goodiebags och gratisgrejer fick jag också med mig hem så självklart är jag nöjd oc h belåten

Passade på att sno en bild från Amandas instagram då jag sprang mobillös.

Bars från Nutramino


Ett till av mina senaste barstillskott som går under kategorin "kap". Två för 25 spänn på mitt gym, jag menar hur motstår man ett sådant erbjudande? Svar: you don't. Svingoda.

Questbar Mixed Berry


Har gett mig själv köpförbud för allt som har med bars att göra, men det går inte så jättebra. Senast igår inhandlades nya, och dagen innan det köpte jag denna Questbar med smak av Mixed Berry. Och dagen innan det var det två andra proteinbars. Alltså fy skäms på mig. Men mitt motto är att "life's too short, buy the all THE FREAKING BARS YOU WANT". Så ja, jag köper alla bars jag kommer åt och sen hamstrar jag på dom i mitt skåp. That's how we roll.

Smakbetyg? Absolut ingen favorit, men helt ok. Betalade dock endast tio spänn för rackaren så det drog väl upp helhetsbetyget, hehe.

Questpuffs cookie dough


Alltså, amen to this!!! Testade på att göra så kallade questpuffs igår, svinenkelt och så jäkla gott. Delade en bar i smaken chocolate chip cookie dough i små bitar, typ 30-40 bitar, och in i ugnen 200° i cirkus 5 minuter. Ju längre tid i ugnen, ju krispigare bitar. Serverade med en klick kvarg och sen var jag i himlen. Hett tips till er alla! Så mycket godare än att bara äta Questbar rakt upp och ner