emmaengstrom

Kategori: Resor

Hej fina Göteborg

Hallå! Vi är framme i Göteborg sedan halv tio imorse och sitter just nu utslagna på hotellrummet. Det har varit en lång dag då
tåget avgick 06.25. Men vi har strosat runt i Göteborg, suttit på en uteservering och käkat lunch, spanat in massa småbutiker och njutit av
varandras sällskap. Ikväll tänkte vi ta en picknick ute i Trädgårdsföreningen och kolla in kvällens stand-up-show. Ha det!

Snart ses vi Göteborg

Från ett fint Göteborg i augusti förra året, då med världens bästa Miranda. Denna gång bär det av med fina Tina och vi ska bo mitt på Avenyn, blir det bättre eller?
Ber en bön eller två för fint väder. Ska packa det sista och sen är jag redo för orimligt tidig avfärd imorgon. Får bli frulle på tåget, varje extra sovsekund räknas.

See you Helsinki

Lite bilder från Finland 2012

Igår bokade jag flygbiljetter över till Finland. Eftersom jag har släkt där brukar det vara standard att åka dit en gång varje sommar. De två senaste somrarna har jag
dock inte åkt båt över med familjen som vi gjorde förr. Nä, har insett storheten i att flyga. Tar ju liksom bara en timme! Och det roligaste är när man flyger hem, då går planet 18:55 från Helsingfors och landar i Stockholm 18:55. Flygplan är alltså tidsmaskiner. Ser i alla fall framemot några slappa dagar i landet på andra sidan havet.

See you Gothenburg

Scandic Rubinen, Roof top barScandic Rubinen, Roof top barRoof top barScandic Rubinen, Restaurant Ruby, floor 2

Äntligen, nu har jag och Tina bestämt destination + bokat vår lilla sommartrip. Vi var sugna på Västkusten och funderade
först på att åka ut till Hönö utanför Göteborg. Men det krånglade så att hitta bra, prisvärt boende så det slutade med att vi bokade hotell mitt
på Avenyn. Lika bra det, man vet ju aldrig med svenskt sommarväder hehe. Men ser verkligen så framemot några dagar i en av
Sveriges finaste städer med helt fantastiskt fin sällskap! Har ni några smultronställen i Göteborg vi inte får missa?
Bilder härifrån

Random pictures from Cape Town

/ På väg till en nöjespark med ett gäng förväntansfulla barn under deras höstlov /
/ Påskäggsjakt i parken /

/ Festivalredo, såg både Matthew Mole och Jeremy Loops, såååå bra /
/ Alla fantastiskt fina barn som var med när vi hittade på aktiviteter under påsklovet /
/ Glass i stora lass, det är sen gammalt /

/ Toppen på Lion's Head /
/ Clifton Beach /
/ Danny, Ivette och jag ute på hike /
/ En morgon när jag, Arjeta, Johanna och vår sydafrikanska vän, tillika guide, skulle ta oss an Devil's Peak /
/ Behind the scenes /

/ Födelsedagsbrunch för Lovisa och Johanna, så jäkla gott /
/ Från en av många frukostdejter med Irma /

Cape Point / Cape of Good Hope

Samma dag som vi åkte och besökte pingivinstranden passade vi också på att besöka Cape Point och Godahoppsudden. Riktigt häftigt att befinna sig på Afrikas allra sydvästligaste punkt. Något att lägga till på CV:et, helt klart. Kryllade dessutom av babianer där så var lite smårädd men lyckligtvis skedde inga babianincidenter.

Boulders Beach w/penguins

En mulen aprildag besökte vi Boulders Beach, även känd som pingvinstranden. Alltså hur coolt var det inte att det vandrade
omkring livs levande pingus typ en meter ifrån mig, helt ute i det fria? Verkligen en häftig upplevelse.

Garden Route II

/ Den sista natten ute på äventyr spenderade vi på detta mysiga hostel precis vid havet /
/ Fick se en magiskt solnedgång bakom berget /
/ Alltså hur fint!? /
/ Ett ord som sammanfattar min känsla för hela denna fantastiska resa /
/ Älskar denna bild /
/ Nej man kan inte tjata ut solnedgångar /
/ Får ni möjligheten, åk hit! Kapstaden är helt underbart på många sätt och vis /
/ Att bada i det här vattnet var inte att tänka på, så fruktansvärt kallt /
/ Men tro det eller ej, jag testade på att surfa! Hade dock våtdräkt på mig så det var inte så kallt /
/ På kvällen efter solnedgången hängde vi på restaurangen bredvid och käkade gott /
/ Soluppgången morgonen efter var också helt fantastiskt fin /

Garden Route

/ Förutom safari så besökte vi en nationalpark under vår resa genom Garden Route /
/ Hade dock otur med vädret den dagen men fick bevittna helt sjuka vågor /
/ Åkte till Monkeyland och hälsade på alla apor /
/ Gick över en hängbro /
/ Alltså denna lirare, påminner mig så mycket om kung Julien i Madagaskar /
/ Don't even ask, I have no idea /
/ Fortfarande inne i Monkeyland /
/ Något random träd utan apor /
/ Tror jag hittat min själsfrände vad gäller att sola /

/ Fick även äran att besöka ett rastafari community under vår trip /
/ Här har de sin egna religion, kultur och syn på gräs /
/ Japp, en liten kiosk som utan vidare sålde gräs /
/ Fyra viktiga personer antar jag? /
/ Vår första natt spenderade vi på ett supermysigt hostel i Wilderness /
/ Med utsikt över havet och hemgjord pizza hade jag kunnat stanna här mycket längre /
/ Utsikten från vårt rum /

/ Natt två var på ett annat hostel där vi fick dessa grymma youghurtbägare till frulle /

Fortsättning från Garden Route fortsätter. Detta var alltså en fyra dagar lång road trip vi åkte på från Kapstaden mot öst i Sydafrika. Det var så sjukt grönt och lummigt längs vägarna och helt fantastiska vyer, troligen därför rutten kallas Garden Route. Så glad att jag hängde med, var verkligen en av höjdpunkterna på hela resan. Kan dessutom checka av road trip på min bucketlist för detta år, tjoho!

Safari i Sydafrika

Verkligen en av livets bästa dagar. Har så länge velat åka på safari och sen äntligen fick jag möjligheten under vår
road trip tidigare i april. Så jäkla grymt. Och elefanter alltså, finns det något mäktigare djur?

Bilder från Kapstaden

/ 17 timmar på flyg med mellanlandning i Doha för att ta sig ner till Kapstaden. Tur att Netflix och mat finns /
/ Trots fantastiska stränder lyckades jag sammanlagt få ihop fyra stranddagar på två månader, bespara er applåderna /
/ En söndag som spenderades längs strandpromenaden i Sea Point med glass och solsken /
/ Under vår road trip längs Garden Route fick jag njuta av en sagolik solnedgång på stranden /
/ En dröm gick i uppfyllelse och jag åkte på safari, fick se elefanter, lejon, zebror, gepard, noshörning och oklar buffel /
/ Första bergstoppen att bestiga blev Lion's Head, tyckte det delvis var väldigt obehagligt med klättringen men utsikten var värt det /
/ Sedan skyndade vi oss ner efter solnedgången men innan det blev kolsvart /
/ Hade med picknick upp på toppen också /
/ En av de första bilderna från Kapstaden som jag la upp på Instagram, världens coolaste butiksfasad /
/ Hands down de bästa avokadorna där, ja medan det fortfarande var säsong. Föråt mig på avokado. Sedan blev de små och hårda och dyra /
/ Hittade en finfin vän från Barcelona som också var min rumsgranne, tjoho /
/ Drog ut till Robben Island och blev äckligt åksjuk på tillbakavägen. Var två millisekunder ifrån att berika havet med min frukost /
/ Ute på Robben Island med Table Mountain i bakgrunden /
/ Strandpromenaden i Sea Point /

/ Kyrkan utanför skolan där jag volontärarbetade. Var där en gång och frös nästan ihjäl. Plus att jag var jättesömnig och nära på att somna /
/ Min vän Irma var ett stort fan av att käka frukost ute så hängde med som kaffesällskap många morgnar, mysigt /
/ Finns inget som känns mer utomlands än palmer, önskar vi hade palmer i de svenska barrskogarna /
/ Irmas våfflor. Jag tog hand om resterna. Mat skall icke slängas i onödan hehe /

/ Förtrollande vackra och färgglada hus inne i Bo-Kaap i Kapstaden /
/ En annan hike upp på Table Mountain, denna var inte läskig utan mer fysiskt jobbig /
/ Tillbaka nere i Kirstenbosch nationalpark där hiken började /
/ Fick äran att hälsa på dessa små filurer, så sjukt gulliga /
/ Besökte en dagsfestival inne i Green Point och fick lyssna till både Matthew Mole och Jeremy Loops. Sök upp dem på Spotify nu, helst igår /
/ På väg ut mot Robben Island, lyckligt ovetandes om vilken fruktansvärd båtresa som väntade på hemvägen /

Till en annan kontinent

Ja, att lämna en kontinent för en annan är precis det jag spenderat det senaste dygnet åt. Resan hem gick finfint, inget strul bortsett från lite stress i Doha när jag skulle springa från ett plan till ett annat. Lyckades även knipa den fantastiska platsen på rad elva och hamnade bakom hela skrikande barn- och bebisligan. Inte sådär jättekul. Blev hämtad av pappa på Arlanda och har spenderat resten av dagen med att packa upp, redigera bilder, svara på mail, öppna paket och umgås med världens bästa Sara. Hängde även med min far på en springtur och har nu livets värsta blåsor. Mina fina sommarfötter är alltså long gone redan efter 12 timmar på svensk mark. Vi hörs imorgon, är alldeles för trött nu.

The time of my life

It's kind of strange how two months can pass by without you even noticing it. It still feels as yesterday when I was heading to the airport in Stockholm, ready to finally let the adventure begin. I had no idea what to expect, I mean I left all I knew as my comfort zone and just threw myself into something unfamiliar and new. During that long flight down to Cape Town I had plenty of time to actually question my choice. Was I really doing the right thing? What if I got homesick the second night or had to share room with various unidentifiable bugs? What if I wouldn't make any friends or even worse, get eaten by a shark while dipping my toes into the freezing Atlantic Ocean.

But hey, two months just flew by and I've been having the time of my life. Cape Town itself is an absolutely breathtaking city, and the people I've met here are hands down the most kindly and warm hearted people. Not to speak about the food which is beyond delicious. Bye cooking, hello dining out and take away.

After all, the main reason I came was not to try out various sushi platters nor working on my tan at the beach. I felt I wanted to do something meaningful and valuable while still having my time in this beautiful, yet unfair, world. So for the first two weeks after arriving I got the opportunity to throw a holiday program for the kids in a community nearby. The purpose was both to keep them occupied and hence out of trouble, but nonetheless to give them a chance to do something they otherwise wouldn't have done. Thanks to a successful fundraising we were able to bring the kids to a local cinema, take them to a theme park and host an Easter egg hunting in the park. I really enjoyed my time with these adorable and sweet children.

The rest of my time I spent volunteering at a primary school, being involved in the first grade. One thing I learnt for sure is that teachers deserves all the respect in the world. Furthermore I was involved in Breaking Bread Community and their honourable initiative of the Friday soup session. It was truly something extraordinary to participate in the soup kitchen. The visitors were people owing barely nothing in a materialistic point of view, yet so grateful, caring and loving. Forever blessed I had the very privilege to meet these men, women and children. May the life be kind to all of you.

So to end up my story, I would recommend either one of you considering might going abroad to get involved in charity to just do it. Just throw yourself out of you comfort zone and don't give a damn about all those things that might could go wrong. Seize the opportunity and you'll eventually realise that for every single thing that could go wrong, there are a hundred of things that could fall out perfectly well. Just as it did for me. No bugs nor shark attacks.

Lastly, my deepest and sincerest thanks to all of you people I've met during this journey. You made these two months a fairytale. Thank you African Sunrise for exceptional good hosting and for always being helpful, supportive and welcoming. Thank you Cape Town for being such a lovely second home. And thanks to myself for finally saying screw this, I'm going to Africa.

Viktiga lärdomar

1. Lita aldrig på grön gubbe. Antingen får du vänta i evigheter eller så invaggas du i falsk trygghet och blir överkörd ändå.
2. Om du vill ha mer än ett kryddmått ingefära till din sushi, då måste du säga att du vill ha jättejättejättejättesupermycket ingefära. Då får du en rimlig mängd.
3. Om du vill ha flingor utan socker här, gör dig inte ens besväret att försöka hitta något.
4. Det är ingen idé att försöka vara smart och ta brödet längst bak i hyllan i tron om att det är färskast. Det är äldst och mest benäget att mögla pronto.
5. Välj dina cafébesök strategiskt, ju mindre folk desto bättre wi-fi.
6. Gå ingenstans utan långärmad tröja, det blir svinkallt på två sekunder.
7. Ös på med citronjuice och förvara vattnet i kylen för att dölja den vidriga klorsmaken.

An ordinary day in Cape Town

06.00 - Alarmet ringer och jag flyger upp som ett jehu. Nä skoja jag snarare rullar ut ur sängen med sömndruckna ögon. Kolsvart ute.

06.20 - Frulletajm. Antingen gröt med saltade jordnötter och banan, eller rostmackor med mosad avokado. Kollar lite Netflix eller surfar på mobilen.

07.05 - I bästa fall sticker jag mot jobbet, annars måste jag powerwalka för att ta igen varje försenad minut. Tar typ 35 minuter att gå till jobbet men som tur är ljusnar det ganska snabbt.

07.45 - Först personalmöte och sedan börjar skolan. Alla barn samlas utanför skolbyggnaden prick 08.00 för att be och sedan in i klassrummen.

10.30 - Första rasten, 20 minuter på mig från att klockan ringer tills att rasten är över. Skyndar mig till personalrummet för en avokadomacka och pulverkaffe.

10.50 - Rasten slut, samma visa som åtta på morgonen.

12.50 - Nästa rast. 20 minuter på mig att hinka i mig en till kopp pulverkaffe och äpple.

13.40 - Skolan slutar och runt två börjar jag promenera hemåt.

14.40 - Däckar i sängen för en powernap. Sedan ut och sola, till ett café eller hänger med kompisar.

17.30 - Tränar, antingen bootcamp eller gym all by myself.

18.30 - Snabbdusch för att inte slösa på vatten, nämligen vattenbrist här nere. Sen middag, oftast bönwrap, följt av Netflix.